Næste Koncert:

Mere info >

Esbjerg Musikforening

ESBJERG MUSIKFORENING 1963-

Esbjerg Musikforening har sine rødder tilbage i 1963, hvor et udvalg begyndte at undersøge mulighederne for igen at fremføre kammermusik i Esbjerg.
I 1963 gik to af seminariets musiklærere Hans Chr. Larsen og Gunnar Groesen sammen med klaverpædagog Jens Gümoes for at drøfte mulighederne for oprettelse af en kammermusikforening i Esbjerg. Som økonomisk rådgiver bad de bogholder, senere sparekassedirektør Johs. Thuesen om at indtræde i udvalget. Man henvendte sig nu til offentligheden, bl.a. de mennesker, der havde været med i Esbjerg Musik-og Sangforening, for at lodde stemningen. Det lykkedes at få et halvt hundrede personer til at garantere de 8000 kr. der var nødvendige til den første sæson.

Den nyligt indviede Kunstpavillons store sal blev brugt som koncertsal.
Der blev lagt flot ud med en koncert den 10. oktober 1963 med cellisten Erling Bløndal Bengtsson og pianisten Anker Blyme. Den første sæson gik over al forventning med 250 medlemmer og et lille overskud. Men nu var nyhedens interesse dalet og næste sæson endte med et lille underskud, der blev klaret med hjælp fra Esbjerg Kommune og Vestjysk Musikkonservatorium.

De to første sæsoner var tænkt som en forsøgsperiode og udvalget var parat til at lukke.
Da det blev kendt i byen, fik udvalget mange henvendelser fra musikelskere med tilkendegivelser om, at der var interesse for at videreføre kammerkoncerterne. Der blev nu indkaldt til stiftende generalforsamling den 14. oktober 1965. Esbjerg Kammermusikforening var en realitet. Fordelen var, at man som forening kunne søge tilskud til sit arbejde.
I 1985 ændredes foreningens navn til Esbjerg Musikforening.

Da det undertiden var vanskeligt at forene koncertvirksomheden med de skiftende udstillinger i Kunstpavillonen, henlagdes koncerterne til Vestjysk Musikkonservatorium, der i 1976 var rykket ind i den nedlagte kommuneskole, Vestre Skole. Koncertsalen her var indrettet i en tidligere gymnastiksal. Akustikken var ganske god, men salen var ikke særligt charmerende, ligesom der var trange forhold for publikum i pausen.

I 1997 åbnede Musikhuset Esbjerg, og Esbjerg Musikforenings koncerter blev herefter afholdt i Musikhusets lille sal. Året efter, i 1998, flyttede Vestjysk Musikkonservatorium til nye lokaler i det tidligere elværk, og konservatoriets koncertsal viste sig at være af international klasse. Fra 2002 har alle Musikforeningens koncerter været afholdt her. Publikum kan nyde koncerten siddende i behagelige stole med frit udsyn til de optrædende fra alle pladser.
Der er meget fine forhold for både musikere og publikum. I pausen kan man trække ind i Konservatoriets Café Ørsted, hvor der kan købes kaffe, øl og vin.