Næste Koncert:

Franz Schubert Six Moments Musiceaux, opus 94
Ludwig van Beethoven Sonate nr. 30 i E-dur, opus 109
Thierry Escaich Jeux de Doubles

Cæcilie Grønkjær Tagmose er født i 1987 og uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Jens Elvekjær og Niklas Sivelöv, på Klaverskolen Gradus i Århus hos Martin Lysholm Jepsen og i Berlin hos Laurent Boullet.
Hun har deltaget i adskillige masterclasses med verdenspianister som Boris Berman, Malcolm Bilson, Andrzej Jasinski, Kevin Kenner, Eugen Indjic og Yonty Solomon.
Cæcilie har vundet priser ved flere talentkonkurrencer, heriblandt Music Without Limits i Litauen og 1. pris ved Den Danske Steinway Festival i 2006. Hun har modtaget legater fra blandt andre Betty og Valdemar van Hauens Fond, Toyota-Fonden og Augustinus Fonden.
Cæcilie har medvirket ved talrige koncerter med såvel kammermusik som solorepertoire i både Norden og i Kina. Hun har i øjeblikket base i København, hvorfra hun giver koncerter i hele Danmark og i udlandet.
Cæcilie er medstifter og kunstnerisk leder af Musikforeningen UTZON, der har hjemsted i Jørn Utzons enestående kirkerum i Bagsværd.
”Cæcilie er en sand musiker og kunstner, en stærk musikalsk personlighed, som med sjælden forståelse for musikkens indhold og respekt for komponisternes intentioner formår at formidle de forskellige værker med et personligt udtryk”.
- Tove Lønskov, pianist

Bennewitz Quartet

Mandag 22. marts 2021
Kl. 19:30

Syddansk Musikkonservatorium, Esbjerg

Jakub Fišer, violin
Štěpán Ježek, violin
Jiří Pinkas, bratsch
Štěpán Doležal, cello

Program:
Bedřich Smetana Strygekvartet nr. 2 i d-mol
Leoš Janáček Strygekvartet nr. 1 "Kreutzer"
Antonín Dvořák Strygekvartet i G-dur opus 106

Bennewitz Quartet, der blev dannet i 1998, er opkaldt efter violinisten Antonin Bennewitz (1833-1926), der var en igangsættende skikkelse i skabelsen af den tjekkiske violinskole.
Kvartetten ligger internationalt i toppen blandt strygekvartetter, en placering de opnåede gennem førstepriser i prestigefyldte konkurrencer i Osaka 2005 og Prémio Paolo Borciani, Italien i 2008, men ligeledes gennem kritikernes fine anmeldelser.
Kvartetten optræder ved vigtige koncertsteder i både Tjekkiet og i udlandet. I forrige sæson blev gruppen udnævnt til “Quartet in Residence” i Czech Philharmonic Chamber Music Society, hvor de gav tre koncerter i Dvorák Hall of Rudolphino. De har i samme sæson turneret i Italien, Japan, USA og Sydkorea. Desuden er de inviteret til at give koncert i Wigmore Hall, London og Elbphilharmonie i Hamburg sammen med den tjekkiske pianist Lukás Vondrácek.
Ved koncerten i Esbjerg fremfører de tre værker af tjekkiske komponister.