Næste Koncert:

Ludwig van Beethoven Strygekvartet nr. 1 i F-dur opus 18 nr. 1
Dmitrij Shostakovich Strygekvartet nr. 7 i fis-mol opus 108
Robert Schumann Strygekvartet nr. 3 i A-dur opus 41

Henschel Quartett blev etableret i 1994, da de tre søskende Christoph, Markus og Monika Henschel gik sammen med cellisten Mathias Beyer-Karlshøj. De kan altså i år fejre 25-års jubilæum.
Allerede i 1995 vandt kvartetten ved de internationale konkurrencer i Evian, Banff og Salzburg fem priser for bedste opførelse af værker fra Mozart til samtidige komponister. Året efter fulgte førsteprisen og tildelingen af guldmedalje i Osaka, Japan.

I Los Angeles Times skrev en anmelder: ”Henschel Quartett er uden tvivl et af de bedste ensembler i verden, en fantastisk kvartet”.

I dag er Markus Henschel erstattet af violinisten Gregory Maytan.
Allerede fra 1997 har Henschel Quartett hver sommer afholdt den succesfulde Strygerfestival Seligenstadt med skiftende kollegaensembler.

Netop det år besøgte Henschel Quartett Esbjerg Musikforening for første gang. Det blev fulgt op i 2008 med en ny koncert, hvor de sammen med pianisten Jens Elvekjær opførte klaverkvintetter af Shostakovich og Brahms.

Kottos Kvartetten

Anatoly Liadov Otte russiske Folkesange opus 58
Nikolai Rimsky-Korsakov Lithuanian Dance
Jakob Gade Tango Jalousie

KOTTOS er en kammermusikkvartet med en særegen kombination af instrumenter, hvor bl.a. akkordeon og det græske instrument bouzoukien bliver bragt sammen. KOTTOS ønsker at vise udtryksmulighederne og rummeligheden i klassisk musik, og deres mål er at blive ambassadører for dansk kammermusik og at blive et førende og fornyende kammermusikensemble både nationalt og internationalt.

Musikken kredser omkring en fælles passion for det virtuose, det klassiske, folkemusikken og koblingen herimellem. Men KOTTOS’ instrumentale musik bærer ikke præg af traditionel kammermusik. Den kan bedst betegnes som ”musik fra et land, der aldrig har eksisteret”.

KOTTOS har taget sit navn efter et væsen fra den græske mytologi. Han var søn af Jorden, Gaia, og himlen, Uranus, og han havde 100 arme og 50 hoveder. Et vildt og mangefacetteret væsen, som går igen i kvartettens musik. Dette giver sig udslag i en række varierende koncertformater, hvor kvartetten både fortolker klassiske mestre i egne bearbejdelser, nyere kompositioner, samt kvartettens egne værker.

Den danske Klavertrio

Søndag 17. november 2019

Katrine Gislinge, klaver
Lars Bjørnkjær, violin
Toke Møldrup, cello

Rued Langgaard Fjeldblomster
Dmitrij Shostakovich Klavertrio nr. 2 i e-mol
Franz Schubert Klavertrio nr. 1 i B-dur opus 99

Den danske Klavertrio blev dannet i 2015 og udgøres af tre af Danmarks mest fremtrædende musikere. Efter at have sat gang i deres karriere med debutkoncert i Carnegie Hall og udgivelse af den roste cd med danske romantiske klavertrioer, er de nu et populært ensemble i Danmark med optræden på internationale scener for kammermusik.
I sommeren 2017 optrådte trioen i Frederiksværk og ved Esbjerg International Chamber Music Festival. Dertil kom optræden ved Usedomer Musikfestival i Tyskland.

Katrine Gislinge, som vi flere gange har haft glæde af at høre i Esbjerg Musikforening, er en af Skandinaviens mest betydningsfulde pianister, der har optrådt både solo og i kammermusiksammenhæng rundt omkring i Europa og USA.

Lars Bjørnkjær er uddannet fra Konservatoriet i Aarhus, Utrecht Conservatorium i Holland og Juillard School i New York. I 1993 blev Lars Bjørkjær koncertmester ved Det Kongelige Kapel. Han optræder også som gæstekoncertmester ved orkestre og operahuse i
hele Norden.

Efter en succesfuld debutkoncert fra cellostudierne hos Morten Zeuthen ved Det kongelige Dansk Musikkonservatorium i 2005 har Toke Møldrup givet koncerter i nogle af verdens betydningsfulde koncertsale, heriblandt Carnegie Hall i New York, Wigmore Hall i London, Daiichi Seimei Hall i Tokyo og i Musikverein i Wien.

Duo Bols Lundgren & Bjørkøe

Nina Bols Lundgren

Christina Bjørkøe

Søndag 2. februar 2020

Nina Bols Lundgren, sopran
Christina Bjørkøe, klaver

Robert Schumann Frauenliebe und Leben, opus 42
Robert Schumann Kinderszenen, opus 15 nr. 13. Der Dichter Spricht
Clara Schumann Drei Lieder, opus 12
Clara Schumann Sechs Lieder, opus 13
Clara Schumann Variationer over et tema af Robert Schumann, opus 20
Eva Noer Kondrup Til Clara
Robert Schumann Fra Myrten, opus 25
Lied nr. 1, 3, 7 og 24

I 2019 er det 200 år siden Clara Schumann blev født. Med denne koncert vil vi hylde denne lidt oversete komponist med et program bestående af nogle af hendes bedste lieder flettet sammen med hendes klavermusik og de smukkeste af hendes mand Robert Schumanns lieder.
Clara Schumann blev født den 13. september 1819 i Leipzig. Hun var både en fremragende pianist og komponist, uddannet af sin fader, Friedrich Wieck, der var klaverlærer for hendes senere ægtefælle Robert Schumann.
Clara hørte, sammen med bl.a. Liszt og Chopin, til de bedste pianister på deres tid.

Siden sin debut fra Det kongelige Danske Musikkonservatorium i København i 2009 har Nina Bols Lundgren været efterspurgt som solist. Hun har optrådt foran flere af landsdelsorkestrene og med DR Symfoniorkestret.
Som operasolist sprang hun ud på Den Fynske Opera i 2008, hvor hun fik ros for Norina i Donizettis Don Pasquale. Internationalt har hun haft succes som opera-og koncertsanger, bl.a. i Den Haag i Holland.

Christina Bjørkøe begyndte at spille klaver som femårig hos sin mor. I 1978 blev hun elev af Therese Koppel, som underviste hende indtil 1990. Christina Bjørkøe vandt i 1987 og 1990 førstepræmie i Steinway-konkurrencen. Siden fulgte studier hos Seymour Lipkin på Juilliard School i New York og hos Anne Øland på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvorfra hun debuterede som solist i 1997. Hun optrådte som solist med orkester for første gang som 16-årig og har siden optrådt som solist og kammermusiker rundt omkring i Danmark.

Nordic String Quartet

Søndag 8. marts 2020

Hei∂run Petersen, violin
Mads Haugsted Hansen, violin
Daniel Eklund, bratsch
Lea Emilie Brøndal, cello

Pelle Gudmundsen-Holmgreen Strygekvartet nr. 1 opus 5
Carl Nielsen Strygekvartet nr. 1 i g-mol opus 13
Jean Sibelius Strygekvartet, 'Voces Intimae', i d-mol opus 52

Nordic String Quartet blev dannet i 2013 og består af fire unge strygere: Heiðrun Petersen (FO), Mads Haugsted Hansen (DK), Daniel Eklund (SE) og Lea Emilie Brøndal (DK).
På få år har kvartetten allerede markeret sig på den skandinaviske musikscene. De har optrådt både inden og uden for Skandinaviens grænser, og har efterhånden samarbejdet med en række internationalt anerkendte musikere, heriblandt Boris Berman, Sergej Osokin, Anthony Newman, Mats Lidström og Michala Petri.

I 2014 blev de optaget som ensemble ved Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Solistklasse, hvor de har studeret hos professor Tim Frederiksen.

I efteråret 2016 påbegyndte kvartetten et indspilningsprojekt af Pelle Gudmundsen-Holmgreens samlede strygekvartetter i samarbejde med pladeselskabet Dacapo. Den første CD med strygekvartetterne 1-6 blev udgivet i februar 2019.
Nordic String Quartet har en særlig forkærlighed for Nordens komponister, og det er sjældent at finde en koncert, hvor de ikke har sat et nordisk værk på programmet. Ikke blot de ældre, verdensberømte komponister, såsom Grieg og Sibelius, men også nulevende, upcoming komponister, såsom Martin Stauning og Andrea Tarrodi, har gæstet kvartettens øvelokale. Nordic String Quartet er modtager af Odd Fellow Logernes Musikpris, Léonie Sonnings Talentpris og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Legat.