Næste Koncert:

Georg Philipp Telemann Triosonate for fløjte, obo og basso continuo i e-mol
Ludwig van Beethoven Sonate for fløjte og klaver i B-dur
Felix Mendelssohn 4 duetter for fløjte, obo og klaver
(Oprindeligt skrevet for to vokaler)
Jean Francaix L'horloge de Flora for obo og klaver
Leos Janácek Fra "On an Overgrown path" bog I: nr. 7 "Good night!"
Jules Auguste Demersseman & Félix-Charles Berthélémy Wilhelm Tell, duo brillant for fløjte, obo og klaver
Baseret på Rossinis opera

Eva Steinaa begyndte sin obo-undervisning som 9-årig på Københavns Musikskole hos Eva Holck. Som 15-årig blev hun optaget på Sankt Annæ Gymnasiums MGK-linie og har modtaget undervisning af solooboist i Det Kongelige Kapel Joakim Dam Thomsen og træblæserprofessor Max Artved.
Som 17-årig blev Eva Steinaa optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hun debuterede fra solistklassen samme sted.
Eva Steinaa har været solist med flere af landets symfoniorkestre, hvor hun bl.a. har spillet de store obokoncerter af W. A. Mozart og Richard Strauss.
I juni 2013 fik Eva Steinaa kontrakt som 1. solo-oboist i Sønderjyllands Symfoniorkester og i oktober samme år vandt hun stillingen som 1. solo-oboist i DR Symfoniorkester.

Maria Steinaa begyndte at spille fløjte som 9-årig på Sankt Annæ Gymnasium, hvor hun senere færdiggjorde det konservatorieforberende MGK.
Som 17-årig blev hun optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med Ulla Miilmann og Anna Dina Schick Bjørn-Larsen som lærere. Hun er netop debuteret fra solistklassen samme sted.
Maria har assisteret i mange forskellige orkestre både i Danmark og i Sverige og vandt i efteråret 2019 prøvetid som solofløjtenist i Göteborg Opera.
Maria har også haft kontrakt og turneret med den prisvindende blæserkvintet Carion.
I 2014 modtog Maria Léonie Sonnings stipendium og det store Jacob Gade Legat.

Den bulgarske pianist Galya Kolarova debuterede fra solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2012 og har tidligere studeret i Østrig, Italien og Bulgarien. Hun har deltaget i masterclasses med internationalt anerkendte lærere.
Galya Kolarova har været prismodtager i både nationale og internationale konkurrencer, heriblandt førsteprisen i kategorien ”solist med orkester” i Festival Musica i Laguna, Italien for sin fremførelse af Chopins 2. Klaverkoncert.
Siden august 2016 har Galya Kolarova været fastansat som pianist for ”De Gamle Drenge” fra Det Danske Drengekor, og har en succesfuld karriere med koncerter i anerkendte koncertsale i Europa, Asien og Mellemøsten både som solist og kammermusiker

Artos Kvartetten

Søndag 25. oktober 2020

Tue Lautrup, violin
Sarah Lucy Foldager, violin
Luminita Marin, bratsch
Brian Friisholm, cello

Ludwig van Beethoven Strygekvartet nr. 5 i A-dur, opus 18/5
Ludwig van Beethoven Strygekvartet nr. 8 i e-mol, opus 59/2 "Razumovsky"
Ludwig van Beethoven Strygekvartet nr. 12 i Es-dur, opus 127

Artos Kvartettens medlemmer er alle solospillere i Aarhus Symfoniorkester.

Tue Lautrup er uddannet i Aarhus og Paris hos henholdsvis Tutter Givskov og professor Ami Flammer fra Conservatoire de Paris. Han debuterede i 1997 og var i årene 2000-2012 ansat i DR Symfoniorkestret. Udover at være yderst efterspurgt som solist, underviser og kammermusiker, kan man opleve Tue Lautrup på Dacapos seneste box-udgivelse med Carl Nielsens samlede kammerværker i de sjældent opførte værker for soloviolin.

Sarah Lucy Foldager er født og opvokset i Nashville, også kaldt ”Music City” i USA.
I 2010 fik hun en bachelorgrad fra New England Conservatory of Music og i 2012 en mastergrad fra Det Jyske Musikkonservatorium.
Sarah har været i adskillige amerikanske orkestre og som 21-årig koncertmester i MetroWest Symphony Orchestra.

Bratschisten Luminita Marin er uddannet i Bukarest, Rumænien, på George Enescu Music School og byens Musikkonservatorium. Hun er vinder af en lang række priser og konkurrencer og har jævnligt optrådt i bl.a. Rumænien, Danmark, Frankrig og Brasilien som kammermusiker og solist. Luminita har været ansat som solobratschist i Sao Paolo Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic og Odense Symfoniorkester.

Cellisten Brian Friisholm er uddannet af tidligere professor Harro Ruijsenaars på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og hos Walther Nothas i München. Han debuterede fra DJM i 2000 med Det jyske Ensemble og dirigent Thomas Søndergaard. Solocellist i Det jyske Ensemble 1998-2008.
Brian er en efterspurgt kammermusiker og solist og har bl.a. fået tilegnet otte nye solokompositioner udgivet med støtte fra Kulturstyrelsen.

Ensemble 1585

Søndag 22. november 2020

Markus Schäfer, tenor
Mo Yi, violin
Ida Spang-Hanssen, violin
Gert von Bülow, cello
Ulrik Spang-Hanssen,orgel
Anne Agerskov, cembalo

Georg Friedrich Händel Sinfonia i B-dur, HWV 338
Heinrich Schütz Kantate "Venite ad me omnes qyi laboratis SWV 261
Archangelo Corelli Sonate opus 5 nr. 7
Violin og basso continuo
Archangelo Corelli Triosonate op. 3 nr. 11 i g-mol
Heinrich Schütz Kantate "Singet dem Herrn ein neues Lied SWV 342
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli Sonate, Violin og basso continuo, La Cesta
Dietrich Buxtehude Kantate "Quemadmodum desiderat cervus" BuxWV 92
Marin Marais "Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris"
for violin, 5-strenget cello og basso continuo
Georg Friedrich Händel Kantate "Praise of Harmony"

Ensemble 1585 har taget sit navn efter komponisten Heinrich Schütz’ fødeår. Schütz er blevet kaldt den tyske musiks fader. Han placeres som en overgangsfigur mellem den tidlige og sene barokmusik.

Ensembles 1585’ medlemmer er:

Markus Schäfer, tenor, professor ved Hannover Hochschule für Musik.
Mo Yi, violin, professor ved Det jyske Musikkonservatorium og gæsteprofessor i violin ved Universität der Künste, Berlin.
Ida Spang-Hanssen, violin, solistklassestuderende ved Det jyske Musikkonservatorium, Aarhus.
Gert von Bülow, cello, tidligere professor ved Rostock Hochschule für Musik.
Ulrik Spang-Hanssen, orgel, professor ved Det jyske Musikkonservatorium, Aarhus.
Anne Agerskov, cembalo, solist fra Det jyske Musikkonservatorium, organist ved Sct. Marie Kirke, Sønderborg.

Cæcilie Grønkjær Tagmose, klaver

Cæcilie Grønkjær Tagmose

Søndag 7. februar 2021

Sofia Gubaidulina Chaconne
Franz Schubert Six Moments Musiceaux, opus 94
Ludwig van Beethoven Sonate nr. 30 i E-dur, opus 109
Thierry Escaich Jeux de Doubles

Cæcilie Grønkjær Tagmose er født i 1987 og uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Jens Elvekjær og Niklas Sivelöv, på Klaverskolen Gradus i Århus hos Martin Lysholm Jepsen og i Berlin hos Laurent Boullet.
Hun har deltaget i adskillige masterclasses med verdenspianister som Boris Berman, Malcolm Bilson, Andrzej Jasinski, Kevin Kenner, Eugen Indjic og Yonty Solomon.
Cæcilie har vundet priser ved flere talentkonkurrencer, heriblandt Music Without Limits i Litauen og 1. pris ved Den Danske Steinway Festival i 2006. Hun har modtaget legater fra blandt andre Betty og Valdemar van Hauens Fond, Toyota-Fonden og Augustinus Fonden.
Cæcilie har medvirket ved talrige koncerter med såvel kammermusik som solorepertoire i både Norden og i Kina. Hun har i øjeblikket base i København, hvorfra hun giver koncerter i hele Danmark og i udlandet.
Cæcilie er medstifter og kunstnerisk leder af Musikforeningen UTZON, der har hjemsted i Jørn Utzons enestående kirkerum i Bagsværd.
”Cæcilie er en sand musiker og kunstner, en stærk musikalsk personlighed, som med sjælden forståelse for musikkens indhold og respekt for komponisternes intentioner formår at formidle de forskellige værker med et personligt udtryk”.
- Tove Lønskov, pianist

Bennewitz Quartet

Mandag 22. marts 2021
Kl. 19:30

Jakub Fišer, violin
Štěpán Ježek, violin
Jiří Pinkas, bratsch
Štěpán Doležal, cello

Bedřich Smetana Strygekvartet nr. 2 i d-mol
Leoš Janáček Strygekvartet nr. 1 "Kreutzer"
Antonín Dvořák Strygekvartet i G-dur opus 106

Bennewitz Quartet, der blev dannet i 1998, er opkaldt efter violinisten Antonin Bennewitz (1833-1926), der var en igangsættende skikkelse i skabelsen af den tjekkiske violinskole.
Kvartetten ligger internationalt i toppen blandt strygekvartetter, en placering de opnåede gennem førstepriser i prestigefyldte konkurrencer i Osaka 2005 og Prémio Paolo Borciani, Italien i 2008, men ligeledes gennem kritikernes fine anmeldelser.
Kvartetten optræder ved vigtige koncertsteder i både Tjekkiet og i udlandet. I forrige sæson blev gruppen udnævnt til “Quartet in Residence” i Czech Philharmonic Chamber Music Society, hvor de gav tre koncerter i Dvorák Hall of Rudolphino. De har i samme sæson turneret i Italien, Japan, USA og Sydkorea. Desuden er de inviteret til at give koncert i Wigmore Hall, London og Elbphilharmonie i Hamburg sammen med den tjekkiske pianist Lukás Vondrácek.
Ved koncerten i Esbjerg fremfører de tre værker af tjekkiske komponister.